روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴

 فقرزدایی در شرق هرمزگان با توسعه سواحل مکران

سواحل مَکران که در محدوده آب‌های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان قرار گرفته؛ از حوزه گواتر و پسابندر منطقه چابهار سیستان و بلوچستان آغاز شده است و تا منطقه جاسک هرمزگان ادامه دارد.
کد خبر: ۸۸۰۴۷

 فقرزدایی در شرق هرمزگان با توسعه سواحل مکران

به گزارش مانا، سواحل مکران در واقع دروازه طلایی ایران و از ایستگاه‌های مهم و اصلی در تجارت، اقتصاد و گردشگری کشور است که توسعه آن در بخش‌های مختلف باتوجه به تاکید رهبرمعظم انقلاب به صورت ویژه در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفته و درحال عملیاتی شدن است .

بیش از۵۰ تا ۶۰ درصد سواحل مکران در حوزه هرمزگان قرار دارد که دولت، وزارت راه وشهرسازی و سایر دستگاه‌های اجرایی درصدد هستند با رونق اقتصادی ساحلی دراین منطقه، کسب وکار در بین جامعه محلی شرق استان را توسعه دهند تا مردم از این شرایط سخت نداشتن شغل مناسب و محرومیت رهایی پیدا کنند .

البته یک نگاه حداقلی نیز به توسعه سواحل مکران وجود دارد و آن بدین معناست که با ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها  از جمله در حوزه نفت و انرژی، جامعه محلی از محرومیت‌های کنونی در حوزه‌های مختلف خارج شده و از فواید آن برخوردار شوند .

 آماده سازی جامعه محلی مورد توجه مسئولان قرار گیرد

براساس طرح آمایش سرزمینی ۲۶ درصد از مساحت هرمزگان در حوزه عملیاتی و ۵۲ درصد از کل نوار ساحلی استان از نظر دسترسی به خط ساحلی در قلمروی مکران است .

مجری و پژوهشگر طرح مطالعاتی آمایش سرزمینی در این راستا گفت که با توجه به این اعداد و ارقام وهمچنین در کنار برخی عوامل محیطی، اجتماعی و اقتصادی؛ توسعه سواحل مکران برای مردم هرمزگان از اهمیت بالایی برخوردار است .

عباس مرادی به این نکته هم اشاره کرد: که توسعه جامعه محلی حلقه گمشده در توسعه مکران و پیشبرد طرح‌های کلان و راهبردی در این منطقه است؛ لذا بایستی میزان آماده‌سازی ساحل‌نشینان این منطقه برای همراهی و مشارکت در اجرای طرح‌های کلان و راهبردی به صورت جدی مورد توجه مسئولان کشوری و استانی قرارگیرد .

وی یادآورشد: مکران از مناطقی است که توسعه آن به عنوان یک موضوع راهبردی در این زمینه از دیرباز مورد توجه بوده و امروز نیز با استفاده از تکنولوژی می‌توان بر محدودیت‌های محیطی که از گذشته وجود داشته، غلبه کرد و زمینه توسعه این مناطق را فراهم ساخت .

این پژوهشگر طرح مطالعاتی آمایش سرزمینی تصریح کرد: با این وجود با داشتن ظرفیت‌های قابل توجه در حوزه مکران و طراحی طرح‌های کلان، توسعه منطقه آن گونه که انتظار می‌رود، محقق نشده و در بسیاری از مناطق، شهروندان دسترسی مناسبی به ابتدایی‌‏ترین خدمات و امکانات ندارند .

رئیس دانشکده میناب اظهارداشت: به طورکلی فعالیت‌های هدف‌گذاری شده برای استقرار در سواحل مکران طیف گسترده و متنوعی را شامل می‌شود که فعالیت‌های حوزه انرژی از جمله طرح خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک و پایانه صادرات نفت مکران یا نیروگاه هزارمگاواتی در کنارک، نیروگاه جاسک و همچنین فعالیت‌های حوزه صنعت ومعدن در این سواحل ایجاد می‌شود .

مرادی گفت: این تنها بخشی از فعالیت‌های توسعه‌ای و راهبردی در سواحل مکران است که مزیت‌های زیادی را به دنبال دارد اما در کنار آن نباید از نقش پیامدهای محیطی، اجتماعی و فرهنگی نیز غافل بود .

وی در پایان بسترسازی اجتماعی و فرهنگی را از محورهای بسیار مهم در طرح توسعه مکران و ایجاد طرح‌های کلان راهبردی در این منطقه عنوان کرد .

 رفع محرومیت شرق هرمزگان با اجرای طرح‌های بزرگ

باتوجه به ظرفیت‌های مناسب سواحل مکران و اهمیت توسعه شرق هرمزگان قراراست اقدام‌های بزرگی در این مناطق صورت گیرد که با سرعت بخشیدن به آن در واقع مناطق ساحلی در این محدوده را متحول کرده و آینده درخشانی در پیش روی خواهد داشت .

استاندار هرمزگان در این راستا تاکید کرد: پیگیر اجرای طرح‌های بزرگی در راستای توسعه سواحل مکران در شرق استان از جمله احداث شهر جدید ساحلی در منطقه جاسک هستیم .

فریدون همتی ابراز داشت: شهر جدید مکران به وسعت پنج هزار هکتار در۳۰ کیلومتری غرب جاسک ایجاد می‌شود .

وی بیان داشت: راه اندازی پالایشگاه و ایجاد پایانه صادرات نفت کشور در جاسک، احداث نیروگاه یک‌هزار و ۴۰۰ مگاواتی در کوهستک سیریک و آب شیرین کن‌های مختلف در سواحل شرق هرمزگان از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای سواحل مکران است که موجب اشتغال و رفع محرومیت می‌شود .

استاندار هرمزگان یادآورشد: از آنجایی که دولت تمرکز ویژه‌ای برای عمران، آبادانی و توسعه شرق هرمزگان وهمچنین جذب سرمایه گذاران را دارد لذا به زودی سازمان توسعه سواحل مکران در این منطقه تشکیل می‌شود .

همتی یادآورشد: برای آموزش و تربیت نیروهای ماهر در مناطق شرق هرمزگان باید از سوی اداره کل فنی وحرفه ای هرمزگان برنامه ریزی های لازم صورت گیرد تا نیروهای بومی این منطقه درطرح‌های توسعه مکران مشغول به کار شوند .

 ایجاد امکانات گردشگری در شهر جدید مکران

۵۲ درصد از سواحل دریای عمان درهرمزگان قرار گرفته که ضرورت بهره گیری از این آب‌های اقیانوسی در راستای توسعه گردشگری دریایی و ساحلی استان وجود دارد .

 بنابر تصمیم گیری اخیر مسئولان استانداری هرمزگان، شهر جدید مکران به وسعت پنج هزار هکتار در۳۰ کیلومتری غرب جاسک ایجاد می‌شود که برای اجرای امکانات گردشگری ساحلی و دریایی دراین شهر برنامه ریزی‌های لازم از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان صورت گرفته است .

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در این باره گفت: درجهت رفاه حال جامعه محلی و جذب گردشگر در شرق استان، امکانات گردشگری دریایی و ساحلی در شهر جدید مکران ایجاد می‌شود و براساس تصمیم گرفته شده درافق ۱۴۲۰، اسکان ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در این شهر پیش‌بینی شده است .

رضا برومند بیان داشت: بر همین اساس نیز اختصاص ۱۰۰ هکتار از فضای ساحلی برای فعالیت‌های مرتبط با گردشگری در ساحل شهر جدید مکران برنامه‌ریزی شده که در آن انواع امکانات مرتبط  با گردشگری ساحلی و دریایی ایجاد خواهد شد .

وی اظهار داشت: ایجاد امکانات گردشگری در شهر جدید مکران علاوه بر فراهم کردن شرایط  جهت افزایش حضور گردشگران به نوار ساحلی مکران، توسعه اشتغالزایی در این منطقه را نیز فراهم خواهد کرد .

این مسئول گردشگری درهرمزگان اظهار امیدواری کرد: همزمان با توسعه عمران در سواحل مکران، زمینه رونق گردشگری ساحلی و دریایی نیز در این منطقه فراهم شود .

 تکمیل پوشش تلفن همراه از ساحل شرق بندرعباس تا جاسک

یکی از شاخص‌های توسعه سواحل مکران در روستاهای ساحلی شرق هرمزگان پوشش تلفن همراه در این منطقه بوده که در دو یا سه سال اخیر با پیگیری‌های شخص وزیر ارتباطات و فنّاوری اطلاعات و استاندار هرمزگان این اقدام به صورت کامل انجام شده است .

مدیر مخابرات منطقه هرمزگان در این خصوص گفت: در دو ساله اخیر با همت بلند کارکنان همراه اول در استان، پوشش تلفن همراه در سواحل مکران (از روستاهای ساحلی شرق بندرعباس تا لیردف جاسک) تکمیل شده است .

امیر یگانه اظهارکرد: بسیاری از سایت‌های جدید ایجاد شده در سواحل مکران در محدوده هرمزگان از نسل سوم و یا چهارم ارتباطی هستند که امکان بهره‌مندی مردم استان به ویژه روستاییان را در این محدوده از اینترنت پرسرعت فراهم کرده است .

به گفته وی، درسه ساله اخیر نیز به اندازه کل تاریخ ارتباطات همراه  در هرمزگان؛ تکنولوژی جدید در شهرها و روستاهای استان ایجاد شده به طوری که مجموع تکنولوژی‌های ارتباطی در استان در سال ۹۷ معادل ۹۵۰ سایت بود اما اکنون به بیش از دو هزار و ۱۰۰سایت رسیده است .

مدیر مخابرات منطقه هرمزگان خاطرنشان کرد: توسعه خدمات ارتباطی در سواحل مکران یک وظیفه و کاری ویژه از سوی شرکت مخابرات استان در قبال فرمایش رهبر معظم انقلاب در توسعه این منطقه بوده تا بتوانیم یکی از نیازهای اصلی مردم شرق استان را تحقق بخشیم .

 حمایت سازمان توسعه تجارت از سرمایه گذاری در شرق هرمزگان

از آنجایی که توسعه سواحل مکران برای جوامع محلی همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر وامید بوده لذا در اردیبهشت ماه پارسال مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی ومعدنی سازمان توسعه تجارت ایران در سفر به استان هرمزگان از اسکله بندر کوهستک شهرستان سیریک در محدوده این سواحل بازدیدی داشته است .

مسعود کمالی اردکانی در این بازدید با اشاره به اهمیت سواحل مکران و تاکید رهبرمعظم انقلاب گفته بود: ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها در شهرستان‌های شرق هرمزگان به ویژه سیریک رونق صادرات و واردات را به همراه دارد .

وی در این خصوص بیان داشته است: سازمان توسعه تجارت ایران از سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت‌های شرق هرمزگان حمایت می‌کند .

تاکید کمالی اردکانی در واقع بر این بوده که برای توسعه صادرات و اشتغال پایدار در بندرهای شرق هرمزگان، توسعه زیرساخت‌های بندری و لجستیکی در این بندرها ضرورت دارد .

این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ایران، همچنین در این سفر با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته از بندرهای تجاری تیاب و کرگان در میناب نیز یادآورشده است: برای رونق اقتصادی منطقه و توسعه هرچه بیشتر این بنادر باید با انجام یک برنامه ریزی مناسب در جهت احیا، تجهیز و توسعه زیرساخت‌های صادراتی این بنادر اقدام شود .

کمالی اردکانی، توسعه تجارت را یکی از راهبردهای اساسی برای رونق اقتصادی عنوان کرد و گفت: باید با انجام سرمایه گذاری‌های هرچه بیشتر وضعیت زیرساخت‌های صادراتی در کشور را ارتقاء دهیم .

 فقرزدایی در شرق هرمزگان با توسعه سواحل مکران

از آنجایی‌که فقر در مناطق شرقی هرمزگان سایه افکنده و براساس آمارهای موجود این دروازه طلایی اقتصادی ایران را جزو پنج استان دارای بیشترین آمار فقر مطلق در کشور قرارداده است؛ لذا توسعه سواحل مکران در این مناطق می‌تواند کمک شایانی در فقرزدایی و توسعه اقتصادی و معیشتی برای جامعه محلی باشد .

سواحل مکران همچنین فرصتی ویژه برای جذب سرمایه‌گذاران و توسعه و عمران شهرستان‌های جاسک، سیریک و میناب در شرق استان هرمزگان به حساب می‌آید .

بندرجاسک در شرق هرمزگان به واسطه دسترسی مستقیم به دریای عمان و آب‌های آزاد دارای اهمیت فراوانی بوده که امروز به کانون توسعه‌ای مکران تبدیل شده است .

بندر سیریک نیز به عنوان نخستین منطقه گردشگری در کشور می‌تواند در توسعه سواحل مکران نقش کلیدی را ایفا کند .

 بندر تاریخی تیاب میناب نیز آخرین نقطه از ساحل مکران در بخش غربی درهرمزگان بوده که دارای ظرفیت‌های اقتصادی، کشاورزی و شیلاتی است .

براساس آخرین سرشماری جمعیتی کشور، ۲۰ درصد از جمعیت استان هرمزگان در سه شهرستان میناب، جاسک و سیریک در حوزه طرح توسعه سواحل مکران قرار دارند .

شهرستان میناب با ۲۵۹ هزار نفر جمعیت در۹۰ کیلومتری، سیریک با ۴۵ هزار نفر جمعیت در ۱۷۵ کیلومتری و جاسک با ۵۸ هزار نفر جمعیت در ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان قرار دارند./ایرنا

ارسال نظرات
آخرین اخبار